Més de 300 alumnes de 3r d’ESO clouran el tercer programa “Joves, ciència i ètica”

21 novembre 2018 | Sala de premsa

Un total de 313 alumnes de 3er d’ESO dels més de 500 participants al programa “Joves, ciència i ètica”, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i l’Obra Social “la Caixa”, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, participaran el 28 de novembre a la cloenda de la seva tercera edició. Enguany, s’ha proposat com a tema d’anàlisi el Big Data en relació a la privacitat de les dades. A l’acte, que se celebrarà a CosmoCaixa Barcelona, els alumnes presentaran les conclusions dels seus treballs i activitats.

L’objectiu de “Joves, ciència i ètica” és estimular la capacitat crítica dels alumnes i promoure la seva implicació en els debats ètics que avui dia es plantegen al voltant de temes d’actualitat vinculats a la descoberta científica i les seves implicacions socials, com el canvi climàtic, la biomedicina, la nanotecnologia, la robòtica, la privacitat de les dades, etc.

El projecte ha consistit en que joves estudiants de 3r d’ESO debatin i coneguin els aspectes ètics que comporta la recerca científica i estableixin les seves pròpies conclusions, amb el suport de científics especialitzats en cada temàtica i d’experts en ètica. La temàtica del Big Data s’ha estructurat en quatre grans subtemes: privacitat i dades, la nostra vida pública digital; protecció de dades mediques: cadascú se sap els seus mals o ja no és així?; biaix algorítmic: per què les dades no són imparcials?; i ètica, privacitat i transparència en el món hiperconnectat del Big Data.

Cadascuna de les 5 escoles participants (els INS Menéndez y Pelayo; Badalona VII, Salvador Espriu; Icària i Barcelona Congrès) ha aportat 4 grups/classe d’alumnes, els quals treballaran un subtema diferent.

Un grup de científics s’ha desplaçat als centres educatius per impartir xerrades que tractaran aquestes temàtiques. Els científics participants pertanyen al Barcelona Supercomputing Center (BSC – CNS). A l’inici del projecte s’han dut a terme dues sessions formatives adreçades als professors dels centres educatius participants, la primera de les quals es va desenvolupar a l’FCRi.