Notícies | Sala de premsa

Maciej Lewenstein, Premi Nacional de Recerca 2021 per les seves aportacions teòriques en física atòmica i òptica quàntica

26 abril 2022 | Notícies, Sala de premsa

El Govern de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) han guardonat el físic teòric Maciej Lewenstein, professor d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), on dirigeix el grup de recerca en Teoria de l’Òptica Quàntica, amb el Premi Nacional de Recerca 2021 (PNR’21), en la què ha estat la seva 32a edició. Llicenciat en Física per la Universitat de Varsòvia (Polònia) el 1979 i doctor en Física per la Universitat d’Essen (Alemanya) el 1983, Lewenstein, que treballa a l’ICFO des de 2005, és un dels físics teòrics amb majors descobriments i aportacions internacionals, especialment en física atòmica i òptica quàntica.

El Premi Nacional de Recerca reconeix l’investigador/ora que ha contribuït significativament i internacionalment durant la seva trajectòria a l’avenç d’una disciplina científica en qualsevol dels seus àmbits: ciències humanes i socials, ciències de la vida i de la salut, enginyeries i tecnologia i ciències experimentals. Té una dotació de 40.000 euros. En el cas de Lewenstein, el guardó se li concedeix per la seva àmplia, profunda i extremadament diversa recerca durant 40 anys en física teòrica i la seva aplicació en àrees com ara la física atòmica de la matèria ultrafreda i l’òptica quàntica. Destaquen els seus descobriments d’excepcional impacte en branques del coneixement tan diverses com per exemple les matemàtiques, la neurofisiologia, la biofotònica, la biofísica, les ciències cognitives i la psicologia social, entre molts d’altres àmbits.

El premiat ha obert i estimulat durant la seva extensa carrera en diferents països, amb càtedres a Polònia, Estats Units, França i Alemanya, direccions innovadores i fins i tot noves àrees senceres de recerca dins la física, amb un plantejament teòric però estretament relacionat amb la faceta experimental. Lewenstein és un dels pocs científics que ha obtingut tres beques avançades (ERC Advanced Grants) del Consell Europeu de Recerca (ERC, en les seves sigles angleses). Especialment notòria resulta també la tasca d’aquest físic polonès en la visualització exterior de la recerca catalana, tot estimulant nombroses col·laboracions entre investigadors del país i grups de física de tot el món (Estats Units, Xina, Índia, Austràlia, França, Gran Bretanya, Polònia, etc.).

Els Premis Nacionals de Recerca també han guardonat, en la categoria de Talent Jove, Jelena Radjenović, professora d’investigació ICREA a l’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA) de Girona. La guardonada, originària de Sèrbia, està especialitzada en el desenvolupament d’elèctrodes nanoestructurats d’esponja de grafè de baix cost pel tractament de l’aigua. Aquests elements permeten, per primera vegada, un tractament electroquímic energèticament eficient dels contaminants persistents de l’aigua, eliminant del seu cicle els productes químics persistents, tòxics i cancerígens.

La Fundació Banc Sabadell (FBS), pel seu impuls, des de 1994, de la ciència multidisciplinària amb el finançament de projectes de recerca i talent científic i el foment de la formació i la divulgació científica, ha resultat distingida en la categoria de Mecenatge Científic. El Barcelona Supercomputing Center / Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS), pel projecte “Som investigadores”, ho ha estat en la categoria de Comunicació Científica, per l’ús del superordinador MareNostrum 4 per fer atractives les matèries STEM per a l’alumnat de cicle mitjà educació primària, amb especial èmfasi en les nenes, tot contribuint a reduir la bretxa de gènere en aquest camp.

El Premi Nacional al Partenariat Publicoprivat en R+I ha estat pel Centre de Visió per Computador (CVC) i Intel Intelligent Systems Lab pel desenvolupament conjunt del simulador de codi obert sense ànim de lucre CARLA, per a sistemes de conducció autònoma urbana. Finalment, l’IRB Barcelona i ICREA han estat guardonats amb el Premi Nacional d’Innovació a la Creació d’una Empresa de Base Científica per la creació de l’spin-off Ona Therapeutics, que investiga i desenvolupa noves teràpies contra la metàstasi tumoral.

Els Premis Nacionals de Recerca fomenten el reconeixement social de la ciència i l’activitat dels investigadors, mecenes, empresaris, comunicadors i entitats creadores d’empreses de base científica. El jurat del PNR’21 va ser presidit per Gemma Geis, consellera de Recerca i Universitats i presidenta de l’FCRI. Els seus membres van ser Joan Gómez Pallarès, director general de Recerca; Carme Torras, professora d’investigació del CSIC i cap del grup de recerca en Percepció i Manipulació de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (CSIC-UPC), Premi Nacional de Recerca 2020 (ex aequo); Lorena Jaume Palasí, directora executiva de l’Ethical Tech Society; Bonaventura Clotet, director de l’Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, cap del Servei de Malalties Infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol, Premi Nacional de Recerca 2020 (ex aequo); Rosina Gironès, degana de la Facultat Biologia de la UB i directora del Laboratori de Virus Contaminants d’Aigua i Aliments (VIRCONT); Teresa Cabré, doctora en Filologia Romànica per la UB, catedràtica emèrita de la UPF i presidenta de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC); Alexander Fidora Riera, doctor en Filosofia per la Universitat de Frankfurt i professor d’investigació ICREA al Departament de Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana de la UAB; Judit Anido, presidenta de CataloniaBio & HealthTech; i Francesc Solé Parellada, catedràtic de la UPC i vicepresident de la Fundación Conocimiento y Desarrollo (Fundación CYD). Va actuar com a secretari el Sr. Jordi Portabella, llavors apoderat de l’FCRI.

Vegeu CV guardonats