Les ciències òmiques protagonitzen el primer webinar Cafè amb la Recerca de 2021

15 abril 2021 | Sala de premsa

El Webinar Cafè amb la Recerca: «Alimentació de precisió», va iniciar ahir la temporada 2021 d’aquest espai de debat i interacció entre el sistema de recerca i les empreses, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARP) i, en aquesta ocasió, el Centre Tecnològic de Catalunya (Eurecat). També s’ha comptat amb la col·laboració del Centre de Ciències Òmiques (COS) i de Grup Carinsa.

Amb 50 participants i un nou format tipus entrevista, amb la periodista científica Núria Jar en el paper de presentadora/moderadora, la jornada va explorar com les anomenades ciències òmiques estan revolucionant el món agroalimentari juntament amb la indústria 4.0, tot creant valor en productes saludables per a consumidors informats, digitals i conscients de la relació entre nutrició i salut.

Les ciències òmiques permeten dissenyar una nutrició a mida de les necessitats dietètiques i metabòliques de segments o grups de població, i permeten alhora caracteritzar ingredients i extractes, prevenir el frau, vetllar per la seguretat alimentària i moltes altres aplicacions. Aquestes disciplines són un notable exemple de col·laboració entre recerca i indústria alimentària per tal de desenvolupar nous ingredients i aliments d’acord a les preferències i el benestar dels consumidors.

El COS és una Infraestructura Científica i Tècnica Singular gestionada per Eurecat que disposa d’eines i tecnologies punteres en els camps de la metabolòmica, la proteòmica, la transcriptòmica i la genòmica. En el marc de projectes com la Red Tecnomifood, Metrofood o Preventomics, Eurecat duu a terme activitats d’R+D+I amb empreses i centres de coneixement en els diferents àmbits de la nutrició i salut, des del suport en el disseny de productes saludables i funcionals fins a l’anàlisi i integració de les dades obtingudes per validar-ne científicament els efectes sobre la salut de manera robusta.

L’acte va comptar amb les intervencions de Josep Maria del Bas Prior, director de la unitat tecnològica de Nutrició i Salut d’Eurecat, que va parlar sobre les òmiques i la seva aplicació a la nutrició personalitzada, i Alberto Calleja Lázaro, gestor sènior de projectes del departament d’R+D+I de Grup Carinsa, va explicar el projecte europeu sobre nutrició personalitzada Preventomics, coordinat i liderat per Eurecat. La jornada va comptar, igualment, amb una benvinguda a càrrec de Jaume Sió, subdirector general de Transferència i Innovació Agroalimentària del DARP, i Jordi Portabella, director general de l’FCRI.

Segons del Bas, les òmiques “tenen molta aplicació en grups poblacionals: poden ajudar a assolir un envelliment saludable i prevenir malalties”. El representant d’Eurecat es va mostrar convençut que “el seu ús i conèixer l’estat metabòlic de l’individu és crucial per donar consells nutricionals”. En la seva opinió, la implementació d’aquestes ciències “necessita molta intel·ligència artificial, integració amb eines TIC, anàlisi de biomarcadors i biosensors per conèixer l’estat de l’individu en cada moment”.

Per a Alberto Calleja Lázaro, de Carinsa, l’oportunitat de negoci en l’aplicació de les òmiques “es reflecteix en suplements dietètics i en el desenvolupament de nous aliments amb capacitats funcionals sobre la salut”. Segons explica, “necessitem un desenvolupament importat en tècniques analítiques i instrumentació per tractar els grans volums de dades i informació que gestionen les òmiques”. En aquest sentit, Calleja va aclarír que “ja existeixen apps que a l’hora de comprar al supermercat et donen consells nutricionals”.

Aquest webinar forma part dels Cafès amb la Recerca de l’FCRI, un conjunt de trobades —tant presencials com telemàtiques— entre empreses i acadèmia. Els Cafès tenen per objectiu connectar el sistema de recerca català amb el teixit empresarial, fomentar la recerca col·laborativa com a motor d’innovació, i apropar els agents públics i els privats dins la societat del coneixement.