L’Academia Europaea potencia les activitats del seu Barcelona Knowledge Hub, adreçades tant a científics com a la ciutadania

24 abril 2023 | Notícies, Sala de premsa

La presidenta de l’Academia Europaea (AE), Marja Makarow, i Jaume Bertranpetit, el director del Barcelona Knowledge Hub (AE-BKH), la seva seu a la capital catalana, presentaran demà, 25 d’abril, a la Real Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (RACAB) (18.30 h, La Rambla, 115) el seu nou programa d’activitats i estructura, que potencien les accions de promoció i divulgació de la ciència de l’entitat, apropant-les a la ciutadania. L’AE és una associació no governamental fundada el 1988, amb més de 5.000 investigadors/res membres, que promou internacionalment l’aprenentatge, l’educació i la recerca en totes les branques de la ciència.

Des de 2013, l’AE compta amb un hub a Barcelona, recolzat per l’Ajuntament, el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, i amb seu física a la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI). La nova direcció acadèmica de l’AE-BKH, que va recaure l’octubre de 2022 en Jaume Bertranpetit, catedràtic de Biologia de la Universitat Pompeu Fabra i ex director de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), ha configurat un catàleg d’accions rellançat que amplia el seu focus i abast i se centra en quatre eixos fonamentals de concepció molt diversa.

El primer és un nou espai de diàleg sobre les repercussions socials i conceptuals dels avenços científics, amb dues modalitats diferents: Frontiers of Science and Technology in Society (adreçada al públic professional científic) i Àgora, pel públic general, amb una alta participació de la ciutadania. L’acció Frontiers incorpora el reconegut debat Disputatio de Barcelona, el qual, des del 2013, ha tractat temes com, per exemple, la intel·ligència artificial, el canvi climàtic o reptes urbans. El segon eix d’accions, també novetat, es denomina Ciència i Art, i s’orienta a explorar i crear sinèrgies entre ambdós àmbits a nivell de creació i producció, en estreta col·laboració amb institucions culturals i científiques del país.

El tercer àmbit, ja existent, és el Premi Europeu Barcelona Ciència Hipàtia, organitzat conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona. El guardó, que celebrarà enguany la seva quarta edició, reconeix la millor carrera i trajectòria d’una persona en l’àmbit científic i de la investigació desenvolupada al més alt nivell internacional, donant impuls a la ciutat de Barcelona com a capital europea de la ciència. Finalment, el quart eix l’integraran accions de comunicació específiques, com ara la producció d’una nova web, un butlletí i una campanya de networking per donar a conèixer l’ AE-BKH.

L’Academia Europaea promou i divulga l’avanç científic en les humanitats, el dret, les ciències econòmiques, socials i polítiques, les matemàtiques, la medicina i totes les branques de les ciències naturals i tecnològiques a qualsevol part del món per al benefici públic i l’educació general. En aquest sentit, l’AE fomenta la recerca europea, assessora els governs i les organitzacions internacionals en matèria científica i promou la investigació interdisciplinària i internacional.

Prèviament a la presentació, la presidenta de l’AE, Marja Makarow, visitarà la seu de l’FCRI, que allotja les oficines de l’AE-BKH, on ambdues entitats signaran un conveni de col·laboració.

Més informació: https://www.ae-info.org/