L’FCRi formarà part del jurat del “1r Premi Professor Rius de Reus” d’Enginyers BCN

25 novembre 2019 | Sala de premsa

Jordi Portabella, director general de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), formarà part del jurat del “1r Premi Professor Rius de Reus, Andròmines per fomentar la tècnica entre la infància”, atorgat pel Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona. L’acte de lliurament tindrà lloc el proper 23 de gener de 2020 a la sala d’actes d’aquesta entitat (carrer Consell de Cent, 365 de Barcelona). El guardó rep homenatge al dibuixant i enginyer Ramon Sabatés i Massanell, creador del personatge de còmic “Professor Rius de Reus”, incansable inventor d’andròmines, unes curioses màquines que fabricaven tota mena de productes.

Adreçat principalment al professorat de Primària, l’objectiu del premi és orientar el desenvolupament d’espais d’aprenentatge sota la concepció “d’aprendre fent”, tot potenciant el creixement de noves maneres d’ensenyar i d’aquesta manera estimular la curiositat innata dels alumnes. Els aspirants han de presentar una andròmina o màquina imaginària i explicar-la (vegeu bases). El termini de presentació de candidatures clou el 10 de gener de 2020. A banda de l’FCRi, el jurat consta de representants de la Comissió d’Ensenyament d’Enginyers BCN, professors dels INS de Catalunya, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i entitats col·laboradores.

Tothom coneix els invents del TBO, un còmic del qual s’acaba de celebrar el centenari aquest 2017. Però no és tan conegut que el mateix dibuixant que va donar vida al professor Franz de Copenhaguen, el genial Ramon Sabatés, va crear a un altre savi, el professor Rius, de Reus, a qui podríem considerar el col·lega mediterrani de Franz. De la mà de Sabatés, l’FCRi va difondre fa més de 30 anys l’autèntic i genuí alter ego català d’aquest cèlebre personatge de còmic.

El professor Rius va aparèixer per primer cop en el número 0 de la Revista Tecno 2000, de l’FCRi, que es va publicar l’abril de 1987. Aquest primer dibuix mostra dos tipus de transports que poden funcionar sense combustible: una bicicleta que aprofita l’energia acumulada en un cordó entortolligat, i un cotxe que acumula l’aigua de pluja en una banyera. El professor Rius fa servir, doncs, la mateixa mena d’inventiva que el seu col·lega Franz: es tracta de ginys i mecanismes complicats però possibles, que delaten la formació de Sabatés com a perit mecànic.