L’FCRi cobreix l’expedició LATAM-III, que simula les condicions de vida a Mart al desert de Utah

08 maig 2019 | Sala de premsa

El portal de divulgació científica Recerca en Acció, de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), farà cobertura a partir d’avui, en una de les seves “Aventures científiques”, de l’expedició LATAM-III (Crew 212), que simula fins al 19 de maig les condicions reals de vida d’una missió en la superfícies del planeta Mart. La missió se desenvolupa a la denominada Mars Desert Research Station (MDRS), situada al desert de Utah (EUA).

L’MDRS és una instal·lació dedicada a la realització de missions anàlogues a Mart. Està operada per “The Mars Society,” una organització internacional sense ànim de lucre fundada als Estats Units per promoure els beneficis i avantatges de l’exploració de Mart. Es troba al desert de Utah (EUA), on les característiques topogràfiques del terreny presenten similituds amb les del planeta Mart.

Des que l’estació MDRS es va construir al 2001, ha acollit a tripulacions de 5-7 “astronautes anàlogs” provinents d’arreu del món durant dues setmanes amb l’objectiu de que dissenyin, desenvolupin i testegin tecnologies potencialment interessants de cara a un futur assentament humà a Mart. Aquestes missions divulguen l’exploració de Mart i la importància de disposar d’instal·lacions anàlogues marcianes en la preparació de futures missions a aquest planeta, alhora que estimulen les disciplines científiques i tècniques (STEM) en escoles de primària i secundària abans, durant, i després de l’expedició, mitjançant conferències a càrrec dels membres de les missions.

L’expedició LATAM-III (Crew 212), realitzarà una missió anàloga al MDRS fins el 19 de maig d’enguany. Cadascun dels tripulants té un rol específic dins de la missió (comandant, astrònom, científic, enginyer, periodista, artista, etc.) i realitza una sèrie d’experiments relacionats amb el seu camp. La tripulació està composta per 7 membres amb els rols següents: Mariona Badenas (Espanya) – Commander and Crew Astronomer; Vittorio Netti (Itàlia) – Commander and Health & Safety Officer;; Paolo Guardabasso (Itàlia) – Crew Engineer & Executive Officer; Hector Palomeque (Mèxic) –Greenhab officer; Zoe Townsend (Regne Unit) – Crew Journalist; Camila Castillo (Perú) – Crew Scientist; i Camilo Zorro (Colòmbia) – Spacesuit Engineer.

Com a astrònoma del grup, la catalana Mariona Badenas, utilitzarà el telescopi robòtic de l’estació per estudiar cúmuls estel·lars, intentar detectar asteroides desconeguts i d’altres cossos menors, i fer astrofotografia. També farà observacions de la cromosfera solar durant el dia mitjançant un telescopi solar.