L’FCRI presenta al CAPCIT l’actualització del seu informe “Desinformació a les xarxes socials: Què és i com identificar-la”

22 juny 2022 | Notícies, Sala de premsa

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) va presentar la passada setmana davant el Consell Assessor del Parlament sobre Ciència i Tecnologia (CAPCIT) l’actualització a 2022 del seu informe Desinformació a les xarxes socials: Què és i com identificar-la, disponible en obert a la seva plataforma de coneixement i continguts digitals RDI en línia Compàs.

El contingut d’aquesta publicació divulgativa introdueix el lector en el concepte de desinformació  i la relaciona amb la intencionalitat que hi ha darrera seu. Alhora, el familiaritza amb els principals tipus de desinformació que n’acostumem a trobar avui en les xarxes socials, i finalment li ofereix eines i estratègies per a combatre-les. L’informe va ser presentat en la sessió del passat 16 de juny del CAPCIT, presidida per Laura Borràs, presidenta del Parlament de Catalunya.

El CAPCIT és un òrgan mixt format per diputats i representants de les entitats cientificotècniques catalanes més rellevants. L’FCRI va participar activament en la seva impulsió inicial el 1999, llavors com a Comissió Assessora de Ciències i Tecnologia (CACIT) i el 2008 ja com a CAPCIT. A banda de l’FCRI, compta amb representants de l’Institut d’Estudis Catalans, la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, l’Associació Catalana d’Entitats de Recerca, les universitats catalanes púbiques i privades i el Consell Català de la Comunicació Científica. Reuneix així les principals fonts d’informació científica i tecnològica en un fòrum d’experts al servei de la formulació de polítiques públiques en temes relacionats.

L’informe de l’FCRI, generat en un primer moment com una eina d’ús pràctic per al professorat d’ensenyament secundari, dins del marc del projecte europeu MediaLiteracy, finançat per la Comissió Europea, s’ha obert també al conjunt de la ciutadania, i molt especialment als legisladors, comunicadors i divulgadors i totes aquelles persones interessades a prendre consciència de l’existència i les formes de transmissió de les notícies falses o enganyoses en un entorn tan incert com ara les xarxes socials, alguns dels quals estan estretament relacionats amb la manipulació o malinterpretació de conceptes científics (fake science).

Publicació disponible aquí.