L’FCRI i el Departament de Recerca i Universitats impulsen els primers premis que reconeixen els casos de recerques d’èxit amb impacte en la societat

05 octubre 2022 | Notícies, Sala de premsa

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Departament de Recerca i Universitats impulsen els primers guardons que reconeixen els casos de recerques d’èxit amb impacte en la societat, els Premis Joan Roget. Ja està oberta la convocatòria d’aquests guardons que volen reconèixer les accions vinculades a la transferència de coneixement considerades com a casos d’èxit del sistema de recerca de Catalunya, per la seva aportació al desenvolupament econòmic i social, tant per part dels d’investigadors o tècnics individuals com de les entitats a les quals pertanyen. El termini de presentació de candidatures finalitza el pròxim dilluns 21 de novembre.

L’objectiu dels premis és posar en valor les contribucions de persones, projectes i entitats en l’àmbit de la transferència de coneixement, tot valorant la seva capacitat de traslladar la recerca a l’aplicació pràctica, així com el grau de connexió amb els usuaris potencials de la recerca generada. En aquest sentit, els premis s’estructuren en tres categories:

• Treball de recerca col·laborativa en transferència
  • Cas d’èxit de transferència de coneixement
  • Cas d’èxit d’aplicació d’una tecnologia transferida

La primera categoria distingirà el millor treball de recerca, desenvolupament i innovació (R+D+I) realitzat en col·laboració (amb el sector privat o entre sector públic) presentat en forma de publicació científica, tesi doctoral, informe, patent, o qualsevol altra forma de presentació de resultats que amb la finalitat d’incentivar i recompensar l’esperit innovador i emprenedor del personal científic i tècnic que treballa a les institucions de recerca del sistema català d’R+D+I.

La categoria que premia un cas d’èxit de transferència de coneixement reconeixerà aquells casos que, mitjançant un acord de llicència, la creació d’una empresa o qualsevol altra forma de transferència, hagi suposat un pas significatiu d’aplicació real del coneixement generat a favor del potencial socioeconòmic i del benestar de la ciutadania.

La tercera categoria premiarà un cas d’èxit empresarial o institucional amb un coneixement transferit i que hagi arribat a la seva aplicació real entre els usuaris potencials, en forma de producte o servei.

Fins el dilluns 21 de novembre a les 14 hores estarà oberta la presentació de candidatures que s’ha de formalitzar a través del web dels Premis Joan Roget, on es troba tota la informació necessària i les bases. Segons les bases dels premis, podran presentar candidatures els/les autors/autores del treball; els agents del sistema català de recerca i innovació (universitats, centres de recerca, centres tecnològics, instituts universitaris de recerca i parcs científics, entre d’altres) així com administracions públiques i entitats sense ànim de lucre. Els projectes o casos presentats han de tenir una antiguitat com a màxim de cinc anys.

Aquests nous premis honoren la figura de Joan Roget (c.1550 – c.1617-24), membre d’una cèlebre nissaga d’òptics, a qui se li atribueix, segons diferents fonts, un paper cabdal en la invenció del telescopi.