Arrenca el programa commemoratiu de l’Any Joan Oró amb l’acte d’inauguració que ha aplegat el món científic i cultural

13 març 2023 | Notícies, Sala de premsa

El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, ha clos aquest migdia l’obertura institucional de l’Any Joan Oró a l’Auditori de la Universitat de Lleida, ciutat natal del bioquímic del qual se celebra el centenari del seu naixement. El conseller Nadal ha subratllat que “la felicitat i l’emoció per aquest acte de memòria i reconeixement a la figura i l’impacte científic de la recerca de Joan Oró, un investigador que no temia fer-se preguntes fonamentals que trencaven amb el pensament tradicional i amb una contribució determinant en el progrés del coneixement en l’àmbit de la bioquímica al segle XX”.

Nadal també ha posat en valor que “el present i el futur de la ciència a Catalunya sigui molt diferent al que el va obligar a fer carrera científica els Estats Units. El sistema català d’universitats i recerca ha progressat molt i el nostre repte és que segueixi avançant en l’excel·lència perquè pugui continuar retenint i captant el talent investigador”. El conseller de Recerca i Universitats ha lloat el rol d’Oró també en la institucionalització de la ciència i ha afirmat que “avui seria feliç amb una Llei de la ciència de Catalunya que recupera una Comissió Interdepartamental de Recerca i Innovació (CIRI) per impulsar la potencialitat de la ciència feta des de casa nostra”.

Després de les salutacions inicials, que han anat a càrrec de Miquel Pueyo, paer en cap de Lleida, Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida i de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Jaume Puy, rector de la Universitat de Lleida, i Maria Elena Oró, presidenta d’honor de la Fundació Joan Oró i filla de Joan Oró; ha intervingut el catedràtic de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat de València, Juli Peretó, que ha explicat les aportacions científiques de Joan Oró.

Posteriorment, el comissari de la commemoració, Joan Anton Català Amigó, ha desgranat la programació de l’Any Joan Oró que inclou més d’una cinquantena d’activitats, entre les quals, destaca una gran exposició itinerant que s’inaugurarà a Lleida, diversos cicles de conferències a Catalunya i a la Universitat de Houston (EUA), un festival promogut pel Parc Astronòmic del Montsec, o dos actes de reconeixement del bioquímic lleidatà a Brussel·les i Houston, a càrrecs de les respectives delegacions del Govern, així com altres iniciatives per acostar la figura de Joan Oró, adreçades a infants i joves, i a la ciutadania en general.

A l’acte també s’ha projectat un vídeo amb entrevistes a persones que van conèixer a Joan Oró i que han destacat els seus valors personals.

La figura de Joan Oró i Florensa

Joan Oró i Florensa (Lleida, 1923-2004) és un dels científics més rellevants del segle XX. Va dedicar la seva carrera a l’estudi de l’origen de la vida. En aquest àmbit, va realitzar contribucions cabdals que han inspirat generacions posteriors de científics. El descobriment, culminat l’any 1959, de com una Terra primitiva podria haver fabricat adenina (un dels principals components de l’ADN i també crucial en els processos cel·lulars de generació d’energia) el va convertir en una figura de reconeixement mundial. Aquesta recerca li va obrir les portes a la NASA com a assessor en els projectes Apol·lo a la Lluna i molt especialment en el disseny de les missions Víking a Mart i la correcta interpretació dels resultats que es van obtenir.

L’Any Joan Oró

La commemoració de l’Any Joan Oró està impulsada pel Departament de Recerca i Universitats i la Fundació Joan Oró i compta amb un ampli suport entre els quals destaca la col·laboració de l’Ajuntament de Lleida, la Universitat de Lleida, la Fundació ‘la Caixa’, Ferrocarrils de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, entre d’altres.