Ada Colau participa a una nova trobada de #100tífiques en el marc de la Biennal Ciutat i Ciència 2021

11 juny 2021 | Notícies, Sala de premsa

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) han organitzat, en el marc de la Biennal Ciutat i Ciència 2021, la segona trobada de #100tífiques de l’any 2021, per reconèixer i visibilitzar l’aportació de les dones investigadores i tecnòlogues a la ciència. L’acte, celebrat ahir al Parc Científic de Barcelona, va comptar amb la participació de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. El programa #100tífiques, que impulsen des de 2019 ambdues entitats, porta cada any, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, centenars d’investigadores i tecnòlogues (489 en la darrera edició) a escoles de tot Catalunya per apropar la recerca a l’escola i oferir referents femenins als alumnes de primària i secundària.

Ada Colau, s’hi va adreçar a les participants per animar-les a donar visibilitat a la seva tasca com a investigadores, en els entorns públic i privat, “perquè necessitem referents, en termes individuals i col·lectius, per construir una ciutat i una societat més inclusives”. L’alcaldessa va recordar que, a escala mundial, les dones són encara només el 30% de totes les persones dedicades a la recerca, es va preguntar: “Quantes dones brillants ens estem perdent?”

Colau va subratllar en la seva intervenció la important contribució que la ciutat de Barcelona ja està fent a la ciència (un recent informe de Nature situa Barcelona com la primera ciutat en producció científica de l’Estat espanyol, la 9a a Europa i la 40a al món) i l’aposta de l’Ajuntament perquè aquesta contribució sigui molt més visible en la projecció pública, nacional i internacional, de la ciutat. L’alcaldessa va agrair a les investigadores la contribució que ja fan a la ciència i les va animar a seguir: “volem més dones com vosaltres fent ciència, però també dirigint empreses innovadores, ocupant càtedres a les universitats i dirigint grans projectes d’innovació.”

La jornada va incloure també una taula rodona amb el títol “Expandim la influència de la dona a la ciència”, moderada per la investigadora Núria Montserrat, professora ICREA a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i comissària de la Biennal, i amb la participació de Gina Aran, CEI d’Ingenium; Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona; Anke Kleff, psicòloga i membre del Departament de Recursos Humans de l’IBEC; i la filòsofa i professora de la UOC, Mònica Garcés.

Les ponents van abordar com es pot incrementar, des de la perspectiva personal, institucional i social, el reconeixement i la influència de l’aportació femenina a la recerca i la innovació, tant en l’àmbit públic com privat. En les intervencions es va destacar, d’una banda, la importància de la comunicació —explicar, però també escoltar i posar en valor el que fan les nostres col·legues—, però sobretot la necessitat de canviar els models de lideratge, per evitar copiar models obsolets o, simplement, crear departaments “paral·lels” de temes “femenins”.

#100tífiques és una iniciativa organitzada per l’FCRI i el BIST, en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, i amb el suport de la Fundació “la Caixa”, HP; Grupo Menarini; Boehringer Inhelgeim; B. Braun; BASF; Allianz; Alcon; Agbar/Cetaqua,  Provital Group; Lubrizol i Biokit.