Petits Talents Científics 

Hospitalet de Llobregat

 

Edicio17_JovesCienciaEtica_FundacioRecerca

Què s’ofereix?

Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, a través del CRP de l’Hospitalet de Llobregat.

Curs 2023/2024

Investiguem sobre el so i la calor (adreçat a docents de cicle mitjà i superior d’educació primària).

Com és que sentim els crits dels nens i nenes del pati si hi ha una paret i tenim les finestres tancades? Com podríem transportar gel del Montseny a Barcelona sense que es fongui? Per què hi ha gotes a l’exterior de la llauna de refresc que acabo de treure de la nevera? Puc sentir sorolls a dins de l’aigua? Aquest curs servirà per refrescar els nostres coneixements científics sobre el so i la calor, i oferirà recursos didàctics i propostes per dissenyar situacions d’aprenentatge que condueixin als alumnes a construir explicacions de fenòmens quotidians a través de la investigació científica.

Objectius

La proposta Investiguem sobre el so i la calor té un triple objectiu:

• Dissenyar situacions d’aprenentatge que parteixin de fenòmens quotidians vinculats amb el so i la calor i que es desenvolupin a partir de projectes d’investigació autèntics.

• Actualitzar els coneixements científics i didàctics que els docents de primària necessiten per portar a terme situacions d’aprenentatge en què s’impliqui els alumnes en processos d’investigació autèntics.

• Presentar les investigacions realitzades en un congrés de ciència infantil.

Continguts

– Investiguem sobre la naturalesa i els mecanismes de transmissió del so.

– Investiguem sobre els mecanismes de transmissió de la calor: conducció i convecció.

– Investiguem sobre els efectes de la calor en els materials: dilatació, canvis d’estat.

El curs donarà estratègies i recursos perquè els mestres que hi participin puguin aplicar projectes sobre aquest àmbit temàtic a l’aula. Els projectes presentats seran assessorats pel professorat del curs i es preveu que puguin ser presentats en un congrés infantil on es comparteixin les investigacions fetes.

Sessions:
• Sessió presentació (16 de gener de 2024): Investigar per comprendre el so i la calor: idees clau i temes d’investigació amb els alumnes de primària (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).
• Sessió experimental 1 (23 de gener de 2024): Recursos didàctics i propostes d’investigació sobre el so (presencial, horari de 17:30 h a 19:30 h).
• Sessió experimental 2 (30 de gener de 2024): Recursos didàctics i propostes d’investigació sobre la calor I (presencial, horari de 17:30 h a 19:30 h).
• Sessió experimental 3 (6 de febrer de 2024): Recursos didàctics i propostes d’investigació sobre la calor II (presencial, horari de 17:30 h a 19:30 h).
• Sessió de disseny de la investigació 1 (13 de febrer de 2024): Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).
• Sessió de disseny de la investigació 2 (20 de febrer de 2024): Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).
• Sessió de comunicació (27 de febrer de 2024): Com preparar la comunicació al congrés (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).

Formadors: Jordi Martí Feixas i Judit Verdaguer Sentmartí.

Inscriu-t’hi

Congrés científic

El curs finalitzarà amb un congrés científic, un espai d’intercanvi entre les escoles, on l’alumnat presentarà els projectes realitzats i que tindrà lloc la darrera setmana de maig de 2024.