L’FCRI commemora el centenari de la visita d’Einstein a Catalunya amb un portal que reviu els seus vuit dies al país

21 febrer 2023 | Notícies, Sala de premsa

El 22 de febrer de 1923 el físic alemany Albert Einstein arribava a Catalunya per impartir diverses conferències sobre la teoria de la relativitat. El va convidar la Mancomunitat de Catalunya per impulsar una comunitat científica moderna a Catalunya. Va estar-hi 8 dies al país, visitant Barcelona, Poblet, l’Espluga de Francolí, Terrassa i Sant Cugat del Vallès. La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) commemora el centenari de la seva estada amb el portal “Einstein a Catalunya” , que permet reviure el seu dia a dia al país, el que va dir, el que va fer i el seu ressò públic demà farà exactament un segle.

El web de l’FCRI detalla l’itinerari del Premi Nobel a través d’un mapa interactiu que dona accés a les imatges i les notícies dels diaris de l’època, així com a altres documents contemporanis de la investigació històrica de l’efemèride. Amb un to divulgatiu, aquest portal apropa la figura d’Einstein i les seves aportacions científiques al públic més jove, i descriu el context en què es va emmarcar la visita del científic alemany a Catalunya.

Els usuaris podran trobar, per exemple, el menú signat per Einstein del sopar que li va oferir el dirigent polític Rafael Campalans. Un menú molt curiós ja que estava escrit en llatí i tots els plats tenien una referència a la teoria de la relativitat. També s’hi inclouen cartes escrites pel Premi Nobel, referències que Albert Einstein va fer sobre Catalunya i la ciutat de Barcelona, o els detalls de les factures de les flors que durant la visita va rebre la seva dona Elsa.

El web compta, igualment, amb una agenda d’activitats relacionades amb el centenari de l’esdeveniment organitzades arreu Catalunya que es faran al llarg de l’any. Per donar a conèixer la figura del geni i posar en valor la seva visita a Catalunya, la web incorpora un joc de preguntes que s’enviarà a les escoles perquè els docents puguin treballar el tema a l’aula.

El material del web, reedició de l’original de 2013, prové de l’Arxiu Esteve Terradas de l’Institut d’Estudis Catalans; l’Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona; l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona; l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya; la Biblioteca del Monestir de Poblet; l’Institut Cartogràfic de Catalunya; l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí; l’Ajuntament de Terrassa i la revista Quark.

Distincions “Ciutat Einstein”

Durant el 2023, l’FCRI farà un reconeixement específic a aquelles localitats que van acollir Albert Einstein, lliurant als seus representants municipals les distincions “Ciutat Einstein”, una sèrie de plaques commemoratives de l’esdeveniment.

El primer municipi que rebrà la distinció com a “Ciutat Einstein”, serà l’Espluga de Francolí, el pròxim dissabte 25 de febrer (12.30 h, c/ de la Font), on el seu alcalde, Josep Maria Vidal, la rebrà a mans del director general de l’FCRI, Jordi Mas. Einstein hi va fer nit el 25 de febrer de 1923, de camí al Monestir de Poblet, allotjant-se a la Fonda Ibèrica, situada llavors al carrer de la Font número 7.

El mateix dissabte 25 de febrer d’enguany, al vespre, serà Terrassa, la segona ciutat catalana a rebre la distinció “Ciutat Einstein” (19.30 h,  Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa, Carrer de Colom,1), on Jordi Mas, director de l’FCRI, la lliurarà a la regidora de Cultura, Rosa Maria Boladeras. A la ciutat vallesana, Einstein va visitar el conjunt arqueològic de les esglésies de Sant Pere, acompanyat del president de la Mancomunitat, Josep Puig i Cadafalch.

L’FCRI ha dut a terme diferents accions relacionades amb la presència d’Einstein a Catalunya, com ara la realització el 2021, per a Turisme de Barcelona, de la “Ruta d’Einstein” i la ruta “Einstein a Catalunya”, ubicada al seu portal de turisme científic Surt de Recerca per Catalunya.

El proper 30 de març, l’FCRI organitza, juntament amb AstroBarcelona i amb la col·laboració de DivulCat, una taula rodona que porta per títol “Einstein a Catalunya, una efemèride singular”, en la qual una taula d’experts donaran resposta a diferents preguntes per satisfer la curiositat dels assistents.