Petits talents científics 2015/2016

Programa d'actualització científica per a mestres d'educació infantil i primària

El programa Petits talents científics vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d'educació primària. L’objectiu d’aquesta proposta   és proporcionar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions pedagògiques que ajudin els mestres a implantar metodologies més participatives i creatives a l'aula i que permetin la realització de petits treballs de recerca i de pràctiques experimentals per part de l'alumnat.

A qui s’adreça?

Petits talents científics s'adreça als docents d'educació infantil i primària dels centres educatius sostinguts amb fons públics de Barcelona.

Amb l'objectiu d'afavorir el treball cooperatiu entre l'equip de mestres de la mateixa escola, es prioritzaran les demandes d'aquells centres que inscriguin dos dels seus docents.

Què s'ofereix?

- Cursos d'aplicació de metodologia científica, on s'actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s'exposaran propostes d'experiments que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l'aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científics quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos de 20 hores de formació reconeguts pel Consorci d'Educació de Barcelona.

- Encontres de Petits Talents Científics, com a cloenda dels cursos, que es realitzaran a CosmoCaixa, per tal que les escoles mostrin els projectes elaborats i puguin intercanviar vivències. El 3 i 4 de maig de 2016 es realitzaran els Encontres del curs d'educació primària, que consistiran en un congrés d'experiències presentades per l'alumnat; i  l'11 de maig de 2016 es realitzarà l'Encontre del curs d'educació infantil amb la participació de l'alumnat.

- Xerrada-Taller sobre ciència adreçada al claustre de professorat, o bé a les famílies mitjançant la petició de l'AMPA.

Programa dels cursos

Seminari 1 - Cicle mitjà i superior d'educació primària
"Investiguem la matèria"

El tema central del curs serà La Matèria, i se centrarà en aspectes essencials de la seva estructura i comportament, incloent-hi conceptes com ara els canvis d'estat, la densitat, el volum o la massa, que formen part del currículum d'educació primària. Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

3 sessions de caire metodològic.
2 sessions d' experiments senzills aplicables a l'aula.
1 sessió de construcció de maquetes com a recurs pedagògic.

Els docents seran Jordi Martí i Arnau Amat professors de didàctica de les ciències de la Universitat de Vic; Jordi Mazón, físic, investigador de la Universitat de Barcelona; i Marcel Costa, biòleg i professor de secundària a l'Institut Obert de Catalunya.

Calendari: les sessions tindran lloc els dijous 29 d'octubre, 12 i 26 de novembre i 10 de desembre de 2015 i el 14 i 28 de gener de 2016.
Horari: de 18 a 20h.
Lloc: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, Pg. Lluís Companys 23, Barcelona.

Seminari 2 - Segon cicle d'educació infantil i cicle inicial d'educació primària
"Aprendre ciència a les primeres edats: reptes i propostes"

L'objectiu d'aquest curs és compartir amb els centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives d'aprenentatge i apropament a la ciència a través de l'activitat exploratòria a l'aula. Quines característiques han de tenir les propostes? quins materials? quins processos d'aprenentatge ens interessa que passin? quin hauria de ser el nostre paper com adults? Abordarem aquests i altres dubtes de manera distesa a partir de l'anàlisi d'experiències existents i dels propis neguits. Sobre aquestes temàtiques durem a terme les següents sessions:

3 sessions de caire metodològic.
2 sessions sobre recursos per experimentar en ciència.
1 sessió per a conèixer l'experiència d'una escola.

La coordinació del curs és a càrrec de Conxita Márquez, Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals-UAB, i Montserrat Pedreira, directora de Grau en Educació Infantil, Fundació Universitària del Bages.

Calendari: les sessions tindran lloc els dimecres 11 i 18 de novembre i 9 de desembre de 2015, 20 i 27 de gener i 27 d'abril de 2016.
Horari: de 18 a 20h.
Llocs: Institut d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona Plaça d'Espanya, 5, CESIRE-CDEC Av de les Drassanes, 10 i al Museu Blau c. de Leonardo Da Vinci, 4.

Presentació del programa

Es farà una sessió informativa per els docents interessats el dia 15 d'octubre a les 18 h, a la sala d'actes de l'Institut Municipal d'Educació IMEB, plaça d'Espanya, 5.
Per confirmar l'assistència a la sessió informativa, cal adreçar-se a imebatencio@bcn.cat, indicant nom i cognoms, correu electrònic, nivell i centre educatiu o bé trucar al 934 023 663.

Organització

Institut d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona

Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació

Obra Social "la Caixa"

Col·laboració

Consorci d'Educació de Barcelona

CESIRE àmbit científic i medi CDEC. Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya.

Museu Blau, Nat-Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Informació i inscripcions

Per inscriure's al programa Petits Talents Científics cal adreçar-se a ptc@bcn.cat, indicant nom i cognoms, correu electrònic, nivell i centre educatiu.

Edicions anteriors

1a edició Programa Petits Talents Científics

2a edició Programa Petits Talents Científics

Organització